onsdag den 1. februar 2012

Friday-beans .



I fredags kom min mor forbi til aftensmad, og menuen stod på chilli con carne - med masser af grønt :)
Opskriften er fra Magasinet Mad! nr. 09 2011, og gav en lækker gang carne . Jeg brugte mindre kød end opskriften angav, men for en grønt elskere som mig, gjorde det bestemt ikke noget .. Dog synes jeg godt den kunne tage lidt mere chilli !

4 pers.
  • 2 løg
  • 2 gulerødder
  • 3 stængler blegselleri
  • 1/2 squash
  • Becel/olie til stegning
  • 2 røde chillier
  • 450 g hakket oksekød 3-6 %
  • 1 dåse hakkede tomater
  • 2 tsk. kanel
  • 2 tsk. spidskommen
  • 1 dåse kidneybønner
  • 2 peberfrugter
  • 10-15 g mørk chokolade
  • Salt og pebre

Løg, skrællede gulerødder, blegselleri, squash og udkernede chilli hakkes og svitses i lidt fedtstof .
Når grøntsagerne begynder at blive bløde, uden at tage farve, tilsættes kødet, der brunes .
Hakkede tomater, kanel og spidskommen tilsættes og retten småkoges under låg i ca. 1/2 time .


Skyllede og afdryppede kidneybønner, hakket pebrefrugt og hakket mørk chokolade koges med i 5-10 min. og retten smages til med salt og pebre . - jeg synes også godt den kunne trænge lidt mere chilli eller cayennepeber .


Chilli con carne smager skønt med creme fraiche på toppen . Med lækkert brød eller majschips, gulerodsstænger og guacamole til ..
Mmmm ..

Denne chilli con carne indeholder ca. 80kcal/100g .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar