onsdag den 12. oktober 2011

Chocolate chip peanutbutter cookies .


Igår aftes havde vi igen ledelsesmøde (Kulsø spejdercenter), her hos os .
Det var første møde efter sommerferien og med en nysammensat ledelse - super dejligt at komme igang ..
Vi mødes altid til aftensmad, for at få snakket lidt af, inden det rigtige møde starter ;)

Jeg havde lavet Chili con carne, og til kaffen disse lækre cookies .
Jeg fandt opskriften hos altid skønne Passion for baking, og med ganske få ændringer, blev det til de skønneste bløde cookies - ligesom jeg synes de er bedst .
Manuela bruger usaltede peanuts og alm peanutbutter, men da jeg ikke lige umiddelbart kunne få de usaltede peanuts valgte jeg i stedet en crunchy peanutbutter og grofthakkede mandler . og mums siger jeg bare ..
Skal hel sikkert bage disse igen ! 

20 store cookies:
  • 175 g blød smør
  • 115 g sukker
  • 115 g brun sukker
  • 4 store spsk. crunchy peanutbutter (ca. 150g) - fx fra urtekram
  • 1 æg
  • 165 g mel
  • 1/2 tsk. natron
  • 1/2 tsk. salt
  • 1 tsk. vanilje ekstrakt
  • 150 g mørk chokolade (knapper eller groft hakket)
  • 40 g groft hakkede mandler
Blød smør, peanutbutter og begge slags sukker mikses godt sammen .
Ægget tilsættes og mikses ind i massen .
Blanding af mel, natron og salt blandes i og vanilje ekstrakt tilsættes .
Vend chokoladen og de grofthakkede mandler i dejen . Jeg gemte, ligesom Manuela, lidt chokoladeknapper som jeg brugte som pynt oven på mine cookies inden de blev bagt .


Dejen fordeles i 20 klumper/boller, som "pyntes" med et par chokoladeknapper, og bages ved 190C i 8-10 min .
Når der er gået de 8-10 min er kagerne stadig ret bløde, men lad endelig vær med at bage dem mere . Når de bliver kolde bliver de fastere, men har stadig den skønne bløde cookie-konsistens :)


Nøøøj de er gode .

Men ups, ret dyre i kcal, desværre :-/
Disse cookies indeholder ca. 530 kcal/100 g
svarende til ca. 240 kcal/stk. (ved 20 stk)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar