søndag den 30. september 2012

Søndags-pizza med rug-bund .


Her til aften har vi fået pizza med tomat, seranoskinke og frisk mozzarella .. Mmmm . Den var lavet på en bund fuld af rugmel, og opskriften er fra magasinet FitLiving nr. 03 2012 .

Jeg synes den var virkelig god, men næste gang vil jeg ikke bruge al dejen til bunden - den var alt for tyk når den er så tung af rug .. Tror det passer til ca. 1½ bradepande :)
(og det er altså ikke fordi jeg ikke kan lide groft brød - denne var bare for meget rugbrøds agtig når den var så tyk)

1 pizza (jeg synes dejen giver 1½ bunde)
  • 25 g gær
  • 3 dl lunken vand
  • 1 tsk salt
  • 300 g rugmel
  • 150 g hvedemel
Fyld
  • olivenolie
  • 4-5 store tomater
  • 120 g seranoskinke
  • 1-2 stk frisk mozzarella (á 125g)
  • Frisk oregano
  • Salt og pebre
  • Blandet babymix-salat eller rucola
Gæren opløses i vandet og salt samt mel tilsættes .
Dejen æltes glat og smidig på et meldrysset bord .
Lad dejen hæve tildækket i 1 time .

Dejen rulles ud, og pensles med et tyndt lag olie .
Skiveskåret tomat ligges overn på bunden efterfulgt af seranoskinken .
Mozzarellaen skæres i mindre stykker og ligges på pizzaen som krydser med salt og pebre samt frisk oregano .
Pizzaen bages først 10 min ved 220C og derefter i 10-15 min ved 200C .
Inden servering toppes pizzaen med rucola eller babymix-salat .

2 kommentarer:

  1. Den bund ser virkelig god ud! Jeg kan i det hele taget ret godt lide bagværk med rugmel :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så synes jeg hel sikkert du skal prøve den her - den er god :) men rul den tyndere!! ;)

      Slet