torsdag den 19. april 2012

Hurtig(ere) fødselsdags-dessert .


Da jeg igår havde en lille fødselsdagsmiddag hjemme hos min far, havde jeg lovet at stå for en dessert .. Og det viste sig faktisk at være en udfordring, af to grunde .
1. Gorms far kan ikke lide nødder, 2. desserten skulle kunne laves hurtigt, og de fleste desserter jeg har på "to-try"-listen kræver flere timers køl ... ihhh altså :)

Så faldt jeg hos Kristine over denne Cookie dough dessert, perfekt til formålet ..
Kristine havde lavet hendes i små fancy portions gryder, af mangel på bedre, lavede jeg den i ét fad, og delte den da den var bagt ... Mmmm lun og med smeltet is på toppen! - et hit!!

Lun cookie dough dessert, 6 tilpas små portioner .
  • 170 g blød smør
  • 115 g sukker
  • 100 g brun farin
  • 2 æg
  • 2 tsk. vaniljeekstrakt
  • 190 g mel
  • 1/2 tsk. salt
  • 1 tsk. bagepulver
  • 180 g mørk chokolade

Blød smør, sukker og brun farin piskes til en jævn luftig masse .


Æg og vanilje piskes godt ind i massen .



  En blanding af mel, salt og bagepulver røres gradvist ind i dejen .


Hakket chokolade vendes ind i dejen, som fordeles i en smurt form, eller 6 mindre .


.. og bages ved 175C i ca. 30-40 min ..
Det er vigtigt at cookie'en ikke får for meget, den skal være gylden på toppen og netop fast at røre ved .


Mens denne lækkerbidsken stadig er godt lun, serveres den med vaniljeis på toppen .. Mmmmm det er lækkert når den smelter lidt ned i kagen .. :)
Den er altså NOGET bedre end den ser ud på billederne!!

Delt i 6 portioner indeholder denne cookie, uden is, ca. 650kcal/portion - det er ret meget ;)

3 kommentarer:

  1. Årh.. Min mund løber i vand!

    SvarSlet
  2. Sandra og Mette:
    I kan også lige tro at det var lækkert - og endda mere lækkert end jeg synes det ser ud, billederne er ikke så fristende . Synes SÅ meget man skal lave dem i små portioner som Kristine.. Men så er det også bare super-lækkert ;)

    SvarSlet