fredag den 23. december 2011

Dagen før dagen .


Ja tiden er gået sindssygt hurtigt den sidste uge, og nu er det allerede d. 23. dec ..
Jeg fik først juleferie i går, og skal på arbejde i aften - inden jeg endelig kan holde rigtig ferie i et par dage .. 

I tirsdags lavede Henriette og jeg jo en del lækre sager, og en af produktionerne var pistacie-konfekt med lime og en snert af chili .
Jeg selv synes at resultatet blev både lækkert, spændende og flot :)

Opskriften er fra et ugeblad som jeg læste i en dag i Bilkas kaffestue, men jeg glemte desværre at notere hvilket blad, den stammer fra - et bud er Alt for damerne eller Femina .

Konfekt
  • 150 g usaltede pistacienødder (+ pynt)
  • 90 g mandler
  • 120 g flormelis
  • 2 spsk. glucosesirup
  • 1 øko lime
  • 1 bæger pats. æggehvider
  • 150 g mørk chokolade
  • evt. ca. 1 tsk. chili

Mandler og pistacienødder blendes hel fint i en foodprocesser eller minihakker .


Flormelis, glucosesirup og fintrevet limeskal røres i .
Æggehvide hældes i massen mens maskinen kører, til en fin og ensartet grov-marcipan-konsistens opnåes . Det er ikke sikkert hele bærget med æggehvider skal bruges .


Marcipanen formes til små konfektstykker, som skal tørre i ca. 1 time .


Konfekten dyppes halvt i smeltet mørk chokolade (evt. tilsat lidt hel fint chili) - og drys med lidt ekstra hakkede pistacienødder .

Tørres og spises :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar