lørdag den 10. december 2011

Spændende kylling - med lakrids .


Ja billedet er ikke det mest inspirerende, men det var virkelig en sjov, god og anderledes oplevelse .
Lakridsmarineret kylling !
Opskriften og ideen fik jeg fra en af Johan Bülows "reklamepostkort" med opskrifter på, og jeg lavede det sidste fredag da min kusine var på besøg - og det er hel sikkert ikke sidste gang det kommer på menuen .

Laktidsmarineret kylling, pr. person:
Kyllingen marineres i en frysepose med salt, peber og lakridspulver og ligges i køleskabet i min. 30 min .
Kyllingen brunes kort på begge sider i olien, hvorefter lakridssirupen smøres på kyllingen, der færdigsteges .

Jeg serverede en frisk råkostsalat til - hvilket opvejede den ret søde og kraftigt lakridssmagende kylling rigtig godt!!

Rødkålssalat 4 pers.
  • 500 g frisk rødkål
  • 1 stort æble
  • ca. 1/2 appelsin
  • 10 mandler
  • 1 spsk olie
  • 1 spsk hvidvinseddike
  • 1/2-1 spsk mørk sirup
  • Salt og peber
Rødkål og æble snittes meget fint .
Appelsin og mandler skæres i små stykker og røres i .
En dressing blandes af olie, eddike, sirup, salt og peber - som hældes over salaten .

Derudover serverede jeg saltbagte kartofter og en kold sovs lavet af creme fraiche, til :)

Til en anden gang behøver hver person nok ikke et helt kyllingebryst, da smagen som sagt er ret gennemtrængende .. - men særdeles god!
Lakridskyllingen indeholder ca. 150kcal/100 g - men afhænger meget af filetens størrelse og
Salaten indeholder ca. 65 kcal/100 g .

3 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig lækkert. I hvilke(n) butik finder jeg lakridspulver?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hel sikkert også lækkert! Lidt anderledes og spændende .
      Både sirup og pulver er fra Johan Bülow og kan købes i bl.a. Salling, Magasin, og jeg har også set det i flere forakellige specialbutikker, fx vin-butikker :)

      Slet
  2. Lakridspulver findes billigt i Tiger!

    SvarSlet