lørdag den 16. juni 2012

Kød, kartofler og sovs .


.. og en smugle salat - var hvad fredags-menuen stod på

Jeg syntes nemlig at Gorm skulle forkæles lidt med go' aftensmad - og her er kød-kød altså en sikker vinder ;)
Og heldigt nok var der to lækre entrecot'er i fryseren . :)

Rigtig sovs er ikke lige det jeg er aller stærkest i - for det er virkelig sjældent at sådan en kalorie-bombe kommer med på aftensmadsbordet ;)
Jeg fandt derfor en opskrift på rødvinssovs i Magasinet Mad! nr. 2 2012 - og det er nok den fedeste sovs jeg nogensinde har lavet, men nøj den var også god!

Nem rødvinsSOVS (2-4 pers.)
- opskriften sagde 4, men vi spiste næsten det hele to mand .. *indsæt selv halvflov, småfed, smiley*
  • 1 spsk. olie
  • 1 løg
  • 1 fed hvidlød 
  • 1/2 flaske rødvin
  • 150 g smør (ja, chok, det er rigtig nok)
  • salt og pebre
  • evt. jævning
Løg og hvidløg hakkes fint, og steges bløde i olien uden at de tager farve .
Tilsæt rødvin og lad det koge ind til ca. det halve .
Smørret tilsættes i små portioner, og røres godt ind i sovsen ..
Smag den kraftige sovs til med salt og pebre . - Mmmm ..

Nu påstod opskriften at sovsen ville blive cremet og tykne lidt.. men jeg syntes nu at den krævede en anelse maizena for at få en ordentlig konsistens - ligeledes hældte jeg sovsen igennem, en sigte inden den blev serveret - da der ellers er ret meget løg i efter min smag .

Men så var der ellers også lækker kraftig og nem rødvinssovs der passede super godt til et godt stykke kød, og hasselbackkartofler!

De hasselbackkartofler er blot skrællede, skåret halvt igennem i mange små skiver, penslet med olie, krydret med salt og pebre - og bagt i ovnen ved 200C i ca. 1 time ..

Skøn aftensmad med en skøn kæreste .. Åhh jeg glæder mig til sommerferien snart kommer så jeg er meget mere hjemme igen!

Her blev der ingen kcal talt, hvilket jeg også tror ville have givet mig et hjerteslag alene ;)



.

2 kommentarer:

  1. Nam nam.. Ja, jeg tror det er en sikker vinder til de fleste mænd :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og Gorm er bestemt ingen undtagelse ;)

      Slet