fredag den 22. juni 2012

"Snitterne væk" .


For tæmmelig hurtigt røg disse dejlige hindbærsnitter, da jeg i gå havde dem med på afdelingen - og det er jo dejligt når man medbringer hjemmebag ;)

I går havde jeg nemlig sidste dag på afdelingen i Herning - altså lige indtil august .. Det har været super godt, men jeg glæder mig virkelig også til bare at være HJEMME IGEN! ÅH .
Efter min meget skuffende føtex-snitte den anden dag, skulle det selvfølgelig være nogle hjemmelavede hindbærsnitter der skulle prøves .


Opskriften er en blanding af mørdej og marmelade fra Magasinet Mad! nr.2 2012 og en lækker hvidchokolade glasur fra Lone Landmand .  Mmmmmm .

Ca. 18 lækre hindbærsnitter

Hindbærmarmelade
  • 375 g frosne hindbær
  • 180 g sukker
  • 2 spsk vand 
Mørdej
  • 500 g hvedemel
  • 50 g flormelis
  • 300 g smør
  • 2 æggeblommer
Glasur
  • 150 g hvid chokolade
  • 35 g smør
  • 300 g flormelis
  • ca. 7 spsk kogende vand

Frosne hindbær, sukker og vand koges op .
Lad massen koge i ca. 10 min så det er koget sammen til en næsten jævn marmelade .


Marmeladen køles helt ned i køleskab - fx til dagen efter .


Mel og flormelis blandes sammen .
Smøret smuldres ind i melet - man kan nemt gøre det med fingrene, men nøj jeg savnede min køkkenmaskine ;)


Æggeblommer tilsættes den udsmuldrede dej, og dejen samles - jeg lod en smule, kun lidt, hvider komme med, da jeg ellers syntes at dejen var lidt for tør og svæt at samle .


Den samlede dej pakkes ind i film, og ligges på køl i 1/2-1 time .


Dejen deles i to, og rulles ud til to lige store stykker, på bagepapir .
Den kolde hindbærmarmelade fordeles på den ene .

Nu menter Magasinet Mad! at jeg skulle ligge den anden oven på marmeladen, men det gik simpelthen i stykker for mig HVER gang jeg forsøgte at flytte det - så jeg besluttede mig for at bage dem på to plader . - hvis du kan flytte den anden, synes jeg du skal det - da snitten derved vil hænge bedre sammen efterfølgende.. men mine klarede det nu ok .

Bages ved 200C i ca. 20 min .


Når begge stykker kage er kølet, ligges den ene oven på den anden med marmeladen imellem .
Skidt med hvis det knækker lidt - den tykke glasur hjæper med at få det holdt sammen .


Smør og hvid chokolade smeltes forsigtigt i en gryde .


(Hvid chokolade driller mig altid, og her skulle det virkelig gå stærkt - derfor ikke flere billeder ;))Når det er helt smeltet tilsættes flormelis og der røres godt .
Kogende vand tilsættes til glasuren har en tilpas konsistens .


Den lækre glasur smøres ud over hele kæmpe hindbærsnitten, som pyntes med en form for krymmel - her frysetørrede hindbær :)


Når glasuren er tør skæres kanterne forsigtigt af med en skarp kniv, og kæmpe-snitten skæres ud til 18 mindre og gode hindbærsnitter :)

MUMS!

9 kommentarer:

  1. Jeg har aldrig smagt dem med den slags glasur, men uuuh, de ser gode ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hel sikkert en opgradering ;)

      Slet
  2. Åh, jeg elsker hjemmelavede hindbærsnitter - det er så godt, hundrede gange bedre end Føtex-bagerens (; Måske man snart skulle lave sådan en plade igen. Har aldrig prøvet hvid-chokoladeglasur, men det ser ud til at være forsøget værd :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er hel sikkert et forsøg værd - hindbærsnitter er dejlige :)

      Slet
  3. Orv de er lækre! De kan vist forvandle enhver gråvejrsdag til en solskinsdag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe ja, og det er der hel sikkert også behov for for tiden ;)

      Slet
  4. Mmm, de er hermed på min to-do liste. Ser vildt lækkert ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var de virkelig også - held og lykke :)

      Slet
  5. Hej,

    Jag jobbar för sajten FindeOpskrifter.dk och försökte kontakta dig men kan inte hitta någon kontaktinfo. Vi såg att du har goda recept i din blogg och vi rekommenderar att du tittar runt på sajten och kikar på "Madblogstoppen".

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.findeopskrifter.dk/kom-med-i-madblogstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Här kan du se hur många som är med i Madblogstoppen på FindeOpskrifter.dk - http://www.findeopskrifter.dk/madblogstoppen

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta på Madblogstoppen!

    Gilla oss på Facebook! http://www.facebook.com/Findeopskrifter Gå gärna in här och titta runt.

    Med vänliga hälsningar,

    Emilie
    emilie@findeopskrifter.dk

    SvarSlet