mandag den 13. februar 2012

"Fastelavn, er mit navn .."

"... Boller vil jeg have" .


Derfor overraskede jeg Gorm med fastelavnsboller, da han i fredags kom sent hjem fra Hamborg . Eller det vil sige, havde fortalt ham jeg var i gang med at bage -da han i telefonen lød lidt lækkersulten, og på vej på en tank for at købe køre-slik agtig ;)

For mig er rigtige fastelavnsboller de gammeldags med creme - og opskriften her er fra Amo's store bagebog 2, og er slet ikke så tosset endda .. Dejen er endda utrolig nem at arbejde med :)

Start med at lave cremen, da den skal nå at køle af inden brug .

Bagefast creme, 12 stk.
  • 2 dk mælk
  • 1/2 vaniljestang (eller vaniljesukker)
  • 3 æggeblommer
  • 25 g sukker
  • 1 tsk mel
Mælk bringes i kog sammen med den flækkede vaniljestang - skrab gerne lidt korn ud i mælken så der kommer så meget smag med som muligt .


Æggeblommer, sukker og mel røres til en tyk snaps .


Vaniljestang fjernes fra mælken, der hældes sammen med æggesnapsen, under omrøring .
Massen hældes tilbage i gryden og varmes igennem til cremen er tyk - under omrøring .


Stil cremen i køleskabet til afkøling .

Gammeldags fastelavnsboller 12 stk.
  • 1 dl mælk
  • 100 g smør
  • 25 g gær
  • 1 æg
  • 250 g mel
  • 25 g sukker
  • 1/2 tsk. salt
  • 1/4 tsk. kardemomme

Mælk og smør smeltes og varmes til ca. 37C - hvor i gæren røres ud .


Æg, og resten af ingredienserne, tilsættes og dejen røres glat .
Dejen stilles til hævning, lunt og tildækket, i 30 min.


Dejen deles i 12 lige store klumper, der laves til små firkanter, der hver fyldes med 1 lille spsk. af den afkølede creme .


De fire hjørner af dejen samles på midten, og "sprækkerne" klemmes godt til så cremen ikke render ud .


Bollerne ligges med samlingen nedaf på en bageplade, og bages i ca. 15 min ved 200C .


Lad bollerne afkøle lidt inden der kommes glasur på .
(Øv hvor bager min ovn da egentlig ujævnt)


Mmmm . ægte gammeldags fastelavnsboller - lune og med glasur .
Haps ;D

Disse fastelavnsboller indeholder, ved 12 stk, ca. 190 kcal/stk + glasur .

5 kommentarer:

  1. Mange tak, er faktisk første gang jeg "folder" fastelavnsboller, men kan huske at have ser min mormor gøre det da jeg var mindre ;)

    SvarSlet
  2. Svar
    1. Ja, fastelavnsboller er bare SÅ godt :)

      Slet
  3. Hejsa. Har lige lavet disse fastelavnsboller - UHH hvor blev de gode!! Vi valgte dog at brug marcipan/nugat og nutella som fyld, da der ikke er nogle af os der er vilde med creme - og de blev bare så gode alligevel!!
    Helt klart min farvorit opskrift fremover - TAK!

    SvarSlet