torsdag den 23. februar 2012

Koldthævet morgenbrød .


Koldthævede boller er da bare noget af det nemmeste, smarteste og lækreste man kan bage af brød .
Så da jeg sidste, sidste fredag bagte fastelavnsboller, rørte jeg også lige hurtigt en bolledej sammen, mens den anden dej hævede ..
- så var der jo hurtigt nybagte boller lørdag morgen :)

Jeg lavede en portion med rigeligt korn og grove meltyper (hvad jeg lige havde i skabe og skuffer) - ikke lige helt efter Gorms smag .
Men bollerne var lækre, saftige og med en tæt krumme - selv flere timer efter de var bagt ..

12 koldthævede grovboller
  • 25 g gær
  • 4,5 dl koldt vand
  • 2 spsk. olie
  • 1/2-1 spsk salt
  • 75 g solsikkekerner
  • 30 g hørfrø
  • 50 g ruggryn
  • 200 g fuldkorns speltmel
  • 100 g groft rugmel
  • 150 g hvedemel

Sådan en koldhævet dej, kan sagtens røres sammen med en ske :)
Gæren røres ud i vandet .


Salt, olie, solsikkekerner, havregryn og hørfrø røres i .
De forskellige meltyper røres i, til en jævn og klistret dej .
Dejen dækkes med husholdningsfilm og stilles i køleskabet til næste dag .


Dagen efter er dejen hævet og klar til at blive bagt .
Dejen sættes på en bageplade - det er nemmest at forme dejen med et par vand-fugtede skeer .
(evt. kan dejen stå i et par dage i køleskabet inden den bliver brugt)


Bages ca. 15-20 min. ved 200C .
og spises lune med smør (I wish .)    ;)

Ved 12 stk. indeholder disse boller ca. 210kcal/stk .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar