tirsdag den 24. januar 2012

Sidste undervisningsdags-kage .


I fredags havde vi sidste undervisningsdag, inden vi i næste uge skal til eksamen .. Og det skulle da fejres med lidt kage :)
Valget faldt på bananmuffins med en hvid chokolade-glasur .
Disse muffins er lavet ud fra Manuelas opskrift på banankage . Jeg tilsatte chokolade, undlod helt så meget olie og bagte kagen som muffins ..   Mmmm ..

ca. 18 alm. muffins
  • 2 store modne bananer
  • 125 g creme fraiche
  • 2 æg
  • 2 tsk. reven citronskal (økologisk)
  • 2 tsk. vaniljeekstrat
  • 170 g sukker
  • 95 g smagsneutral olie
  • 170 g mel
  • 30 g maizena
  • 1 tsk. natron
  • 3/4 tsk. bagepulver
  • 1/2 tsk. salt
  • 100 g mørk chokolade

Banan og creme fariche røres til en ensartet masse .
Revet citronskal, vaniljeekstrakt og æg røres i dejen . BEMÆRK - jeg lavede dobbeltportion, derfor de ekstra æg på billedet ;)
Sukker røres med .
Olien tilsættes lidt efter lidt så den bliver rørt godt med ind .


Mel, maizena, salt, bagepulver og natron blandes og tilsættes af flere omgange .


Chokoladen fordeles i dejen, der fordeles i papirmuffinsforme .


Bag kagerne ved 180C i ca. 18-20 min .


Super lækre og saftige bananmuffins, der sagtens kan spises som de er ..

Jeg valgte at lave Manuelas hvide chokolade-glasur, der altså mere er en glasur end en frosting, men super lækker, dog tæmmelig flydende og svær at styrer på kagerne ;)

  • 200 g hvid chokolade
  • 250 g neutral flødeost
  • 60 g usaltet smør - blød
  • 3 spsk. creme fraiche
  • 1 tsk. vaniljeekstrakt
Hvid chokolade smeltes, og afkøles .
Smør og flødeost røres "fluffy" og vaniljeekstrat tilsættes.
Creme fariche og afkølet hvid chokolade tilsættes .

Jeg tilsatte også noget flormelis for at forsøge at få den mere fast - hvilket desværre ikke rigtig lykkedes .. Næste gang vil jeg undlade creme fraichen, og så tror jeg den er perfekt . smagen fejlede i hvert fald ikke noget ;)

Disse muffins indeholder ca. 370 kcal/100 g
- ca. 170kcal/muffin .
Dette er uden glasuren der ca. indeholder 415kcal/100 g

2 kommentarer:

  1. MUMS de her muffins ser gode ud!
    Vi er blevet faste følgere på din fine blog!

    // Laura og Christine

    SvarSlet
    Svar
    1. De bragte også glæde på holdet ;)
      og mange tak, dejligt I har lyst at kigge med :D

      Slet