mandag den 2. januar 2012

Toppen til midnat .


Når klokken slår 12 nytårsaften skal der jo kransekage til .. Også selvom jeg ofte ikke rigtig synes at folk gider at spise den (?) Hmm ..
Men i år var nytårsfesten hjemme hos os, og jeg ville derfor selv bage den søde top .
Opskriften, og "cirkel-skabelonen", skrev jeg af, da vi i julen var hos Gorms forældre . Gorms mor har nemlig sådan en rigtig hyggelig, og godt brugt, bog med selvskrevne opskrifter i . ;)

Kransekagetop med ca. 9 ringe:
  • 500 g rå marcipan
  • 300 g sukker
  • 1 bæger æggehvider
Et par timer i forvejen ligges marcipanen på radiatoren så den bliver god blød at arbejde med .
Sukkeret masseres godt ind i marcipanen indtil massen er hel jævn - jeg brugte min røremaskine .
Æggehviden tilsættes lidt af gangen og røres godt ind i dejen .


Kransekagemassen rulles til "pølser" der ligges på bagepapir i cirkler .
Mine havde en udvendig omkreds på ca:
2,5 cm, 4 cm, 4,5 cm, 5,5 cm, 6,5 cm, 7 cm, 8 cm, 9 cm og 10,5 cm.


Bages ved 200C i ca. 10-15 min alt efter tykkelsen .


Den færdigbagte kransekage afkøles helt, inden den dekoreres med royal icing .

Royal icing
  • Past. æggehvider
  • Flormelis 
De to ingredienser blandes til en glasur i en passende konsistens, som med en sprøjtepose, bruges til at dekorerer, og sammensætte kransekagetoppen med .
Jeg satte også de små knallerter fast med denne glasur .


Kransekage tager bestemt ikke skade af at komme i fryseren, dette gør den blot endnu mere saftig når den bliver tøet op :)

Kransekagen indeholder ca. 440kcal/100g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar