lørdag den 26. november 2011

Familie julefrokost .


I dag skal jeg til julefrokost med min fars familie . Det er sammenskudsgilde og jeg har fået æren af rug- fransk- og knækbrød .
Rugbrød og jeg er desværre ikke de bedste venner, så det har bageren i Bilka fået lov at stå for . Franskbrød og knækbrød tilgengæld, er selvfølgelig hjemmebagt ..
Opskriften på dette knækbrød er på en måde udsprunget fra Amos Den store bagebog nr. 3 - Året rundt, men har skiftet lidt ud i kerner, frø osv..
Næste gang jeg skal lave disse brød vil jeg forsøge at skære lidt ned på olien, da det virkelig er noget der rykker i kalorie-budgettet - og da dejen var rimelig fedtet tror jeg godt det kan lade sig gøre ..
Men godt, det smager de altså virkelig .
MUMS!

2 bageplader
  • 225 g hvedemel
  • 1 1/4 dl olie
  • 2 dl vand
  • 75 g ruggryn (eller havregryn)
  • 50 g græskarkerner (hakkede)
  • 50 g hørfrø
  • 50 g sesamfrø
  • 25 g hasselnødder (hakkede)
  • 1 tsk bagepulver
  • 1 1/2 tsk salt   

Alle ingredienserne blandes godt .
Dejen deles i to, og hvert stykke rulles ud på bagepapir .
Med en skarp kniv, eller et pizzahjul, skæres dejen i de ønskede stykker .
Bages ved (varmluft) 180C i ca. 25 min - til de er gyldne .

Det færdige knækbrød indeholder ca. 530kcal/100g
Svarer ca. til 90kcal/stk i denne størrelse .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar