tirsdag den 15. november 2011

Gari .

- som er japansk for syltet ingefær ;)


Da jeg i lørdags serverede hjemmelavet sushi til Selvie og jeg selv, havde jeg selvfølgelig hjemmesyltet ingefær til .  :)
Min ingefær var noget stærkere i smagen end det man køber, ved ikke rigtig hvad der gjorde udfaldet, måske en ældre eller stærkere ingefær? Men det smagte dejligt, når man lige havde fundet ud af at tage lidt mindre stykker end normalt :)
Opskriften er fundet her .


Ingredienser:
  • 200 g frisk ingefær (ca.)
  • 1,5 dl riseddike (1 flaske)
  • 75 g sukker
  • 2 tsk. salt
  • evt. atamon

 Jeg brugte denne riseddike .

Ingefær skrælles og skæres i tynde skiver - hertil brugte jeg også skrælleren ..
Bland ingefær med salt og lad det stå i en skål og trække i 1/2-1 time . 


Riseddike og sukker koges op, og sukker opløses .
Tør/dup ingefæren med køkkenrulle og put det i et glas . - Jeg skyllede mit syltetøjsglas med lidt atamon for at forlænge holdbarheden .
Den varme eddike-sukker blanding hældes over ingefæren så det dækker .
Jeg lod glasset køle lidt af inden jeg satte låget på, hvorefter det fik lov at trække natten over i køleskabte - inden det blev brugt til vores sushi .

Haps :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar