torsdag den 6. oktober 2011

Let grove bagels .
























Til strikkeklubs-besøget besluttede jeg at bage bagels . Det er ikke noget jeg har prøvet at bage før, men synes det var en lidt anderledes ting at serverer til sandwich .
Jeg gik ud fra opskriften hos passion4baking, men valgte dog at tilføle lidt fuldkornsmel for at få lidt grovere bagels .
At man inden bagning skal koge sine bagels var jeg lidt overrasket over, men det er nok det der giver den specielle lidt tætte konsistens som bagels nu har :)


Om det var bage- eller kogetiden den var gal med, ved jeg ikke . Men af uvisse årsagen var det kun ca. halvdelen af mine bagels der ligesom hævede hel optimalt .
På billedet ovenover ses en bagel der i hvert fald er noget minde og sammenfaldet end de andre . - og denne var ikke engang den værste ..
Tror det her hedder at øvelse gør mester, og jeg skal i hvert fald øve mig igen, for de smagte lækkert :)

20 bagels:
  • 850 g hvedemel
  • 150 g fuldkorns speltmel
  • 50 g gær
  • 100 g yoghurt neutral
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk sukker
  • 3 spsk. olie
  • 5,5 dl vand
  • 1 spsk sukker + 2 tsk bagepulver til kogning
  • Æggehvide til piskning
  • Pynt, fx solsikkekerner, sesamfrø, salt eller lign.
Rør gæren ud i lunkent vand .
Yoghurt, olie, salt, sukker og begge slags mel røres i .
Dejen røres jævn og stilles til hævning i 30 min. lunt og tildækket .
Mens dejen hæver bringes en gryde vand i kog .
I det kogende vand opløses sukker og bagepulver .

Dejen deles i 20 lige store klumper .
Hver klump rulles til en bolle, der tykkes flad .
I midten af den flade bolle laves der et hul . Udvid hullet med fingerne - det skal være lidt større end man tror, da det ellers forsvinder når dejen hæver .

(i opskriften stikker Manuela sine bagels ud med udstikkere, hvilket jeg også forsøgte, men synes at fingerne virkede bedre, hvis man kan leve med ikke 100% runde og ens bagels altså ;))


Kog dine bagels i vandet i ca. 3-4 min .
Ca. halvvejs vendte jeg mine bagels, da de kommer op til overfladen og derfor ellers ikke får lige meget på hver side .
Kogte bagels ligges på en bageplade, pensles med æggehvide, drysses med "hvad man nu lige har lyst til" og bages i ovnen ved 220 C i ca. 20 min .


De færdige bagels laves til lækre sandwich, fx med salat, flødeost og røget laks . Mums :D

Kalorieindhold for færdige bagels: ca. 222kcal/100g
pr. bagel, ved 20 stk, ca. 180 kcal
Begge beregninger er uden de kerner eller frø man har drysset ovenpå :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar