onsdag den 26. oktober 2011

Risotto med svampe og spinat .


Aftensmaden i går stod jo på svamperisotto, efter et besøg i Bazar Vest .
Risottoen smagte virkelig dejligt, selvom jeg nærmest ingen erfaring har med at lave det .
Jeg tog udgangspunkt i Jamie Olivers risotto-grundopskrift i hans bog, Jamies kogebog - sådan bliver du en bedre kok, og tilføjede selv de ingredienser som jeg havde lyst til . Det tog dog lidt længere tid at lave end Jamie "lovede" mig ;)

Men en super god ret, som kan varieres på en masse lækre måder .
Og igen i aftes var Gorm også godt tilfreds, selvom der ingen kød var på bordet ;)


Jeg brugte østershatte, portobello svampe og alm. champignon . (jeg brugte flere end på billedet)

3-4 personer
  • 1 spsk. olivenolie + 1 sjat
  • 1/2 spsk. flydende becel (let)
  • 1 stort løg
  • 300 g risottoris
  • 1,25 dl tør hvidvin
  • 8 dl vand + 1,5 knorr grønsagsbouillon-terning(eller anden bouillon eller fond)
  • ca. 175 g blandede friske svampe
    (jeg brugte 40 g champignon, 95 g portobello svampe og 55 g østershatte)
  • 1/2 tsk. tørret timian
  • Salt og peber 
  • 1 fed hvidløg
  • 150 g frossen spinat, gerne helbladet - optøet
  • 2-3 spsk. citronsaft
  • Frisk revet parmesan til servering

Kog vand og bouillon op, og lad det stå og simre .
Fint snittet løg varmes i olie og becel .
Lad løget svitse i 10 min ved lav varme, så de bliver bløde uden at tage farve .
Skru lidt op for varmen og tilsæt risene og rør grundigt .
Hvidvinen tilsættes og der røres mens vinen absorberes og alkoholen fordamper .
Skru ned på svag til middel varme og tilsæt lige så stille bouillonen . Imellem hver opøsning skal risene have absorberet væsken .


Lige så stille bliver risene mere og mere møre og sammen-klistrede .
Jeg brugte alle 8 dl væske og det tog ca. 20-30 min før risene var rigtigt møre .


Svampene skæres i lidt mindre stykker og svitses i en sjat becel til de bliver bløde .
Tilsæt presset/fint hakket hvidløg, timian, salt og peber og varm ca. 1 min mere .


Bland den færdige risotto med svampe, citronsaft og spinat, varm hurtigt igennem og server med friskrevet parmesanost på toppen . 

100 g færdig risotto indeholder ca. 115kcal - uden parmesan .
Portionen i den dybe tallerken indeholder derfor ca. 285 kcal + parmesan .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar