tirsdag den 11. oktober 2011

"Panikboller" med solsikkekerner .


Da jeg i sidste uge bagte bagels til Strikkeklubben, blev de jo ved første øjekast ikke rigtig som jeg gerne ville . Halvdelen af dem hævede ikke optimalt, og med 8 damer til frokost dagen efter (og klokken passeret 22) tænkte jeg at jeg hurtigt måtte bakse nogle "panikboller" sammen .
Med en pakke gær i køleskabet, improviserede jeg hurtigt nogle boller, som faktisk blev rigtig lækre, og perfekte til pålæg :)

10 halvstore boller:
  • 50 g gær
  • 2 dl vand
  • 2 dl mælk
  • 2 tsk. sukker
  • 2 tsk salt
  • 0,5 dl olie
  • 50 g solsikkekerner
  • 200 g fuldkorns speltmel
  • 450 g hvedemel
  • Evt. æg til pensling
Gær opløses i lunkent vand.
Mælk, sukker, salt, olie og solsikkekerner tilsættes .
Begge meltyper tilsættes og æltes godt ind i dejen .
Dejen sættes til hævning i 30 min, lunt og tildækket .
Jeg delte portionen i 10 lige store boller, som jeg pressede let flade for at gøre dem mere egnede til sandwich .
Jeg penslede bollerne med æg og bagte dem ved 200C i ca. 20 min .

Færdige boller indeholder ca. 300 kcal/100 g
og ca. 310 kcal/bolle (ved 10 stk.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar