lørdag den 22. oktober 2011

Ristede mandler med hvid chokolade og lakrids .


Jeg har jo i ferien besøgt min søde veninde Helga, sammen med søde Ann-Sofie, i København . Når man besøger sådan en sød dame, skal hun jo have en lille værtindegave .
Jeg gav mig derfor igen i kast med lakrids/chokolade mandler, men denne gange med hvid chokolade, lige som hos Line .
Efter min mening er disse faktisk lækre end med mørk chokolade, men det er nok smag og behag :)

1 lille patientglas:
  • 100 g mandler
  • 100 g hvid chokolade
  • 1-2 tsk. lakrids pulver, fx fra Johan Bülow 

Mandlerne ristes i ovnen i ca. 5-8 min. til de dufter .
Lad mandlerne køle af .
Den hvide chokolade smeltes over vandbad, vær meget forsigtig da chokoladen godt kan blive underlig klumpet hvis det kommer i kontakt med damp eller vand .
Lakrids pulver og mandler røres i den smeltede chokolade så det bliver fordelt godt ud over alle mandler .


Hver mandel samles op af skålen med en ske og ligges på et stykke bagepapir . Det tager lidt tid, men man undgår at der går chokolade til spilde .
Til sidst er der lidt chokolade tilbage i skålen som bare fordeles udover nogle af mandlerne .
Drys evt. med lidt ekstra lakrids .
Lad mandlerne tørre, dette tager ca. 2 timer .


Perfekt som en lille lækker gave - og også en af mine egne personlige favoritter . :)

Jeg har også lavet et glas i går, som jeg tager med som en lille ekstra bryllupsgave til det bryllup jeg skal til i dag :)
Bryllupper er altid hyggelige - hav en god lørdag :D

100 g færdige mandler indeholder ca. 540 kcal
1 mandel indeholder ca. 22 kcal

Ingen kommentarer:

Send en kommentar