mandag den 10. oktober 2011

Rugknækbrød/kiks med kerner .


Er der noget bedre end lækkert knækbrød med en masse kerner?
Nej vel? Derfor bagte jeg i går disse knækbrød/kiks efter en opskrift som var i iform 14/2011 .
Jeg skiftede lidt ud i kernerne efter hvad jeg havde i skuffen, og hvad jeg bedst selv kan lide .. Det er en super god opskrift som jeg hel sikkert skal lave igen, og lege lidt med ændringer i også :)

Mit forslag er også at lave portionen*2 med det sammen, for nøøj de forsvinder hurtigt, både som en lækker kiks, eller med pålæg ;)

I opskriften stod der også at der skulle 1 tsk. eddike i dejen, dette undlod jeg, men er der nogen der ved hvorfor det skal i?

Rugknækbrød (1 bradepande):
  • 125 g groft rugmel
  • 50 g groft speltmel
  • 1 spsk koldpresset rapsolie
  • 1 tsk sukker
  • 1/2 tsk salt
  • 1 dl vand
  • 50 g sesamfrø
  • 50 g hørfrø
  • 50 g græskarkerner (hakkede)

Begge slags mel, salt og sukker blandes med olie .
Saml dejen med vand (jeg kørte det i min rørermaskine - som kun brokkede sig lidt over den hårde dej)
Kerner/frø æltes godt ind i dejen - det tager lidt tid, men giv ikke op, jeg brugte hænderne tilsidst ..


Dejen rulles ud så den næsten fylder en bradepande . Dejen smuldre nemt, men vær tålmodig, den skal nok hænge sammen tilsidst .
Skær dejen ud i de stykker som man gerne vil have sine knækbrød . Jeg var åbenbart ikke særlig skarp til at få skåret mine trekanter i sammen "retning" ;)

Bag ved 225C i 8-10 min .


Det færdige knækbrød indeholder ca. 420 kcal/100 g
ca. 40 kcal pr. stk af mine små trekanter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar