tirsdag den 30. august 2011

Chokolade boller/scones .


Jeg skulle til et møde søndag aften og tænkte at lidt lækkert at gumle på ville øge vores aktivitetsniveau efter en lang weekend .
Mit valg faldt på scones, da jeg fandt denne opskrift hos Kvalimad, og fandt ud af at jeg ikke behøvede at forlade lejligheden for at handle, da jeg havde alle ingredienser .. - og nu var det jo søndag efter en aften med en lille flaske rødvin med min kusine ;)

Jeg er vild med scones og deres helt specielle konsistens, desværre synes jeg ikke helt at disse scones levede op til mine forventninger . det er ganskevist rigtig gode og nemme chokoladeboller, men tror jeg skal have afprøvet nogle andre opskrifter på scones også..

Chokolade scones/boller (16 stk.)
  • 500 g mel
  • 125 g smør
  • 1 tsk. salt
  • 1 1/2 spsk. bagepulver
  • 3 1/2 dl kærnemælk
  • 1 1/2 spsk. sukker
  • 100 g mørk chokolade, hakket eller i knapper
Mel, bagepulver og salt blandes .
Smør i små stykker tilsættes og æltes/smuldres godt ind i melet så det hele kommer til at ligne krummer .


Kærnemælk, sukker og chokolade tilsættes og dejen røres jævn .


Kom dejen ud på et meldrysset bord, og rul eller tryk dejen ud så den er ca. 3-4 cm høj .
Stik bollerne ud, jeg brugte et alm. drikkeglas .


Bollerne ligges på en bageplade med bagepapir, pensles med kærnemælk og bages ved 200 C i 15-20 min .


Hurtigt og nemt, og de skabte også glæde hos de andre, specielt fordi de stadig var lune og duftende da ankom med dem ..
Haps .. :)

Kender du den perfekte opskrift på rigtige scones?

De færdige boller/scones indeholdte ca. 250kcal/100g,
svarende til ca. 155kcal/stk ved 16 stk..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar