torsdag den 11. august 2011

Nem blommetærte



Efter at have haft mine blommeabrikoser stående i køkkenet i 5 min blev jeg i går aftes bare nødt til at "bruge dem til noget" .. Så søgte lidt på nettet og fandt hurtigt en opskrift fra Miras Madblog som jeg tog udgangspunkt i .

Da det ikke var planlagt at jeg skulle bage, havde jeg ingen cremefraiche - hvilket ville have været hel perfekt til kagen ..
Jeg spiste mit stykke med lidt skyr til .. Også mega lækkert ;)



Jeg brugte mine små tærteforme, som blev lige lovlig fulde.. Til en alm. tærteform vil jeg tro man skal gange opskriften med 1,5-2 alt efter formens størrelse.

Til 4 små tærter skal du bruge:
  • 2 æg
  • 170 g sukker
  • 1 tsk. vaniliesukker
  • 75 g mel
  • 100 g smør
  • 60 g mandler
  • 1/2-1 tsk. kanel
  • 2-3 store blommer
Æg, sukker og vaniljesukker piskes hvid og luftig .
Mel, samt smeltet smør, tilsættes og vendes godt i, så det bliver en ensartet masse .

Formene smøres med lidt smør og drysses med lidt mel ..

Dejen hældes i formene og de ituskårne blommer ligges på toppen .


Næste gang vil jeg dog ikke være bange for at putte lidt flere blommer i ..

Mandlerne hakkes groft og drysses over tærterne .

Ca. 1 spk. sukker blandes med kanel og drysses over nødderne .


Klar til at komme i ovnen ved 190 C i 30-35 min .

Mmmmm ... Smager skønt lun ..


Mums ..


Tærten indeholder ca. 450 kcal/100g færdigbagt tærte
En af mine små tærter indeholder altså ca. 575 kcal .. Liiidt "smådyrt" ..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar