lørdag den 27. august 2011

Nektarin-marmelade uden sukker .


Når jeg er på arbejde i bilka læser jeg mange ugeblade i mine pauser, fx Ude og hjemme der i Nr. 34 2011 havde en opskrift på nektarinmarmelade, og det måtte jeg bare prøve ..
I stedet for at bruge deres opskrift valgte jeg dog at lave en sukkerfri variant for at spare på kalorierne ..


Det er første gang jeg har lavet marmelade og var rigtig spændt på resultatet - men der er hel sikkert ikke sidste gang jeg selv laver marmelade ..
Normalt er sukkeret med til at konserverer, men da jeg ikke brugte sukker brugte jeg i stedet for Atamon . Kun en ganske lille smugle til at skylle glassene i inden jeg fyldte dem, og en kvart tsk. i selve marmeladen ..

Marmelade til 2*2,5 dl glas:
  • 7 nektariner
  • 1/2 dl vand
  • 1 spsk. flydende sød
  • 1/2 tsk. vaniljeekstrakt
Frugtkødet fjernes fra skræl og sten  . Skrællen fjernes nemmere hvis man først skolder nektarinerne i kogende vand i 1-2 min.


Frugtkødet skæres i mindre stykker og sammen med vand, vaniljeekstrat og flydende sød puttes det i en gryde .
Lad det hele simre i ca. 20-25 min. - hold øje med det og rør af og til ..


Jeg valgte at blende min marmelade da jeg ikke rigtig synes at nektarinerne kogte ud, ligesom bær nok ville have gjort, men det er jo en smags sag .. Næste gang vil jeg nok alligevel holde lidt igen med blenderen ..

Hvis man vælger at tilsætte atamon for at forlænge holdbarheden så husk først at tilsætte det når marmeladen er lidt afkølet, da det mister sin effekt ved 100 C.
Hæld marmeladen på helt rengjorte, og evt. konserverede, glas og skru låget godt fast ..

Og ta'daaa . hjemmelavet sukkerfri marmelade :)


Mmmm.. spiste det på min morgenmad med skyr her til morgen . Nektariner smager ikke helt så meget igennem som hindbær, så brugte lidt mere end jeg plejer, men der gør jo ikke noget når det er sukkerfrit ;)


Og en lille fiberkiks med hjemmelavet nektarin marmelade røg der også ned :)


Hjemmelavet nektarinmarmelade indeholder ca. 53 kcal/100 g

Ingen kommentarer:

Send en kommentar