torsdag den 18. august 2011

Hjemmelavede flødekarameller ..


Jeg har rigtig haft gang i det søde køkken i aften .. Udover disse smukke flødekarameller har jeg nemlig også haft gang i at lave skumfiduser .. Opskriften på dem må I vente med til i morgen, da de netop nu står på bordet foran mig - igang med at størkne ;)

Den opskrift jeg har taget udgangspunkt i til flødekaramellerne faldt jeg tilfældigt over hos kvalimad.dk ..


Mens jeg kogte min karamel ringede min telefon, og i de 10 sek det tog mig at hente mobilen brændte det lidt på .. Man kan overhovedet ikke smage det på det færdige resultat, men man kan ane nogle små sorte prikker i karamellerne .. Så, pas din gryde og lad telefonen ringe ;)

Jeg lavede karamellerne i to forskellige varianter, roser og alm .. Den flotte rosenform, som vist egentlig er beregnet til chokolade, købte jeg en dag jeg var hos Specialkøbmanden - og nu havde jeg endelig mulighed for at bruge den :)


Den resterende karamel hældte jeg i et oliesmurt fad .. Desværre blev resultatet af dem ikke så gode, da jeg havde valgt et for stort fad, og karamellen derfor blev alt for lav ..
Det blev derfor nogle lidt for små flade stykker, så jeg valgte at rulle noget af det til karamel-kugler i stedet for .. Desværre var der meget olie på kuglerne, så efter at have tørret dem lidt, rullede jeg dem i flourmelis. Både for at fjerne lidt af olien men også for at de ikke skulle klistre sammen ..


Vigtigst er, at de smager rigtig lækkert :)
Og øvelse gør som bekendt mester ..

Til en omgang flødekarameller brugte jeg:
  • 250 g sukker
  • 25 g smør
  • 2,5 dl piskefløde
  • 1,5 tsk. vaniljeekstrat
  • 1 knsp. salt
  • Lidt smagsneutral olie
  • Evt. flourmelis

 Først smeltes lidt over halvdelen af sukkeret i en gryde .


Smørret tilsættes og røres godt ud i sukkeret .


Fløden tilsættes lidt efter lidt, for at forhindre at karamellen stivner pga. temperaturforskellen ..


Det resterende sukker tilsættes og karamellen koges i 10 min.
Efter 10 min. tilsættes vaniljeekstrat og salt .


Nu skal karamellen rigtig koge ind og blive fast .. Det tog ca. 15 min for min af blive færdig . Der skal være god varme på komfuret og røres jævnligt i gryden - lærte jeg på den hårde måde ;)
Man kan fornemme på boblerne når karamellen er ved at være færdig.. De bliver nærmest mere sammenhængende og grød-agtig ..

Inden jeg hældte karamellen i de forskellige forme, penslede jeg dem med lidt olie . Men spar lidt på det, så de færdige karameller ikke sejler i olie . 


Karamellem bliver rimelig hurtigt kold og stivner, hvorefter jeg kunne vende roserne ud af formen .
Hvis man laver karamellen i et fad, og skal skærer den ud i mundrette stykker, skal man gøre det inden karamellen bliver alt for kold og hård ..


Og til sidst har man lækre hjemmelavede flødekarameller .. Jo højere temperatur man får karamellen op på, jo hårdere skulle resultatet blive . Det må jeg have eksperimenteret lidt med . :)


Mums ..
Og de ser jo bare endnu bedre ud som roser, selvom det er en god stor mundfuld karamel ;)

Jeg fik desværre ikke vejet karamellerne og udregnet kcal indhold inden jeg begyndte at spise af dem .. Ups .. Men vi ved jo nok godt alle sammen at noget lavet på sukker og fløde ikke kan være hel kcal-let ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar