tirsdag den 23. august 2011

Muffins med hindbær og hvid chokolade .



Ledelsesmøde hos os - anledning til at bage :)
Med inspiration fra newyorkerbyheart's muffins med hindbær og hvid chokolade bagte jeg, med lidt ændringer, disse lækre kager ..
Da jeg gerne ville pynte kagerne med en frosting lavede jeg dem ikke så høje, og fik derfor 16 stk i stedet for 12 stk ..
Jeg bagte dem i går og har opbevaret dem i en tætlukket pose - hvilket de bestemt ikke har taget skade af .. Super lækre og svampede muffins :)



Muffins 12 stk:
  • 90 g smør
  • 170 g sukker
  • 1 knsp. salt
  • 1-1 1/2 tsk vaniljeekstrat
  • 1 æg
  • 2 dl kærnemælk
  • 260 g mel
  • 100 g hvid chokolade
  • 150 g frosne hindbær
Smeltet smør, salt, sukker og vaniljeekstrakt røres godt sammen .


Æg tilsættes og massen piskes luftig ..


 Mel og bagepulver blandes i en skål .


Mel-blandingen og kærnemælken tilsættes og dejen røres jævn .


Nu skal hindbær og chokoladen vendes i dejen ..



Jeg valgte at hakke chokoladeknapperne groft, samt smuldre hindbærene lidt, for ikke at få for store "klumper" i kagerne, men det er jo smag og behag ..



Bages ved 200 C i ca. 20 min .





Jeg har længe kigget på denne Angel feather icing hos Manuela, og nu skulle det være ..
I hendes opskrift bruges der flydende glucose, men jeg havde ikke mere glucose sirup da jeg brugte det hele til mine skumfiduser den anden dag .. Derfor forsøgte jeg med alm lys sirup og resultatet blev hel fint .



Da jeg vidste at jeg i dag ville komme lidt i tidsnød, lavede jeg også icing'en i går og satte den i køleskabet.. Den var lidt stiv og svær at få ned i sprøjteposen, men derefter gik det fint med at pynte kagerne .. (Skal dog vist øve mig lidt i at lave roser ..)

Næste gang vil jeg dog lave lidt mere end der står i opskriften, da jeg kun lige netop kunne få portionen til at række til 12 muffins, og nogen af dem godt kunne have brugt lidt mere guf ;)

Angel feather icing (max. 12 muffins)
  • 1 pasteuriseret æggehvide
  • 85 g sukker
  • 1/2 dl glucose/lys sirup
  • 1 spsk. vand
  • 1/2 tsk citronsaft
  • 1/2 tsk. vaniljeekstrat
  • konditorfarve
Æggehvider, sukker, sirup, vand og citronsaft blandes i en skål .


Skåles placeres i en gryde med kogende vand - vandbad ..
Mens ingredienserne smelter, pga. det kogende vand, skal det hele piskes med en håndmikser .

Der piskes i næsten 10 min. til massen bliver dejlig skummende og luftig ..


Skålen tages op af vandbaddet og vanilje og farve tilsættes - hvorefter der igen røres ..
Jo længere du pisker jo stivere bliver din icing .. Bliv i hvert fald ved indtil massen danner tydelige toppe "der holder" .. Ellers klasker det jo også sammen på kagerne ;)

Nu er din icing færdig og den smager super skønt . Nærmest som guf/skum man får på en vaffel is ..


Og jubii, en anledning til at få prøvet mit fine muffins-stativ .. :D

Kcal indholdes på de lækre muffins er ca. 340kcal/100g .. Svarende til ca. 180 kcal pr. muffin (ved 16 stk.) Angel feather icing indeholder ca. 280 kcal/100 g, altså ca. 50 kcal/ muffins (fordelt på 12 stk)..
En af mine muffins, med icing, endte derved med at indeholder ca. 230 kcal ..



Ingen kommentarer:

Send en kommentar