torsdag den 25. august 2011

Pasta med tun, kanel og andet godt ..


Denne skønne pastaret har jeg efterhånden lavet en del gange.. Den er nem, god og anderledes spændende :)
Det er også en god ret at lave til gæster, netop fordi den er lidt anderledes og overraskende ..
Også i tirsdags til mødet blev der interesseret spurgt ind til hvad retten indeholdte ;)

Opskriften er fra Jamie Olivers dejlige kogebog "Jamies kogebog - sådan bliver du en bedre kok" - som jeg i øvrigt har fået af min søde kæreste en dag han havde været i Netto :)



Pasta-tun-sovs 4 personer:
  • Olivenolie
  • 1 rødløg
  • 1-2 friske røde chillier
  • 1 tsk. stødt kanel
  • 1 bundt frisk basilikum
  • ca. 500 g dåsetun (Jamie foreslår i olie)
  • 2 dåser hakkede tomater
  • 1 håndfuld friskrevet parmasan
  • 1-2 økologiske citroner
  • Groft salt og peber
  • Pasta, ca. 500 g
Finthak rødløg, udkernede chillier og basilikum-stilke, og svits det hele i et skvæt olie sammen med kanel .. Jeg bruger altså noget mere kanel end 1 tsk..


Afdryppet og findelt tun, samt hakkede tomater tilsættes sammen med ca. 2-3 tsk. groft salt .
Sovsen røres godt sammen og koges under låg i ca. 20 min. ved svag varme ..
Efter de 20 min. smages retten til med salt, peber og kanel .
Grofthakkede basilikumblade, revet parmasan og saft, samt revet skal, fra citronerne vendes i sovsen ..

Sovsen vendes sammen med kogt pasta, der kan evt. tilsættes lidt "pastavand" eller olivenolie hvis retten bliver for tør ..


Server straks .. Mums .. :)

Selve sovsen indeholder ca. 110 kcal/100g, så det er jo ganske rimeligt for en lækker sovs .
Kogt pasta indeholder ca. 140 kcal/100 g for alm. pasta, og ca. 155kcal/100 g for fuldkorn .

Ingen kommentarer:

Send en kommentar