mandag den 22. august 2011

Tomatsuppe ..


- med friske tomater ..


Jeg elsker tomatsuppe og laver det ofte, specielt når jeg er alene hjemme .. Det smager både rigtig lækkert og så er det dejlig kcal-let . Win-win ;)

Jeg plejer at bruge tomater fra dåse, men det er hel sikkert slut nu, efter jeg i dag lavede det med disse flotte, friske og modne cocktailtomater :)


Tomatsuppe 1-2 personer:
  • 500 g modne tomater
  • 1 løg
  • 3 fed hvidløg
  • 1 spsk olie
  • 1 gulerod
  • 1 lille rødpeber
  • 1 1/2 spsk tomat koncentrat
  • 2 1/2 dl vand
  • 1/2 grønsagsbouillon terning
  • 1/2-1 tsk paprika
  • 1/4-1/2 tsk cayennepeber
  • 1 spsk tørret oregano
  • salt og peber
  • frisk basilikum
Finthakket løg og hvidløg svitses i olien .


Hakket gulerod og peberfrugt tilsættes og svitses med sammen med paprika, cayennepeber og oregano .
Pas på med at tilsætte for meget cayennepeber hvis du ikke er til stærk mad . - selv lidt smager godt igennem ;)


Jeg brugte disse mellemstore cocktailtomater, så skar dem bare i både og fjernede den hårde stilk-midte .. Hvis man bruger alm. store tomater ville jeg nok have skoldet dem først og fjernet skindet ..

Tomater, tomatkoncentrat, vand og bouillon tilsættes og suppen koges op .


Lig låg på suppen og lad den simre i ca. 1/2 time .. Rør engang imellem .

Suppen smages til med salt og peber og er sådanset klar til at blive spist ..
Jeg tog dog lige og brugte min stavblender kort nede i gryden .. Ikke så suppen blev hel pureret men blot så den fik en grødet koncistens ..
Drys med frisk basilikum .. Mmmm ..


Jeg spiste den lækre suppe med masser af hakket frisk basilikum og en rest kylling i tern, på toppen ..


Slupre, slupre ..


Den skønne suppe indeholder kun 31kcal/100g !!
En portion som den man ser på tallerkenen, med kylling, er derfor kun 117 kcal for 270 g suppe og 30 g stegt kylling .. Så lækkert !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar